مصرف داروهای ضد مالاریا برای COVID-19 با افزایش خطر ابتلا به آریتمی قلبی همراه است

3 مه 2020 – از 30 ژانویه که سازمان بهداشت جهانی، COVID-19  را به عنوان یک نگرانی برای سلامت عمومی جهانی اعلام کرد، آزمایش این بیماری برای بیش از یک میلیون نفر در ایالات متحده مثبت گزارش شد و بیش از 62000 نفر نیز جان باختند. داروی ضد مالاریا "هیدروکسی کلروکین" -بدون تایید   FDA برای کووید 19 تاکنون-، به عنوان یک درمان بالقوه برای پنومونی مرتبط با COVID-19، با یا بدون آنتی بیوتیک آزیترومایسین، مورد استفاده قرار گرفته اند.

در گزارشی کوتاه که امروز در JAMA Cardiology منتشر شد، تیمی از داروسازان و پزشکان، شواهدی یافته اند که نشان می دهد بیمارانی که هیدروکسی کلروکین را برای COVID-19 دریافت کرده بودند، در معرض خطر بیشتری برای تغییرات الکتریکی در قلب و آریتمی قلبی بودند. ترکیبی از هیدروکسی کلروکین با آزیترومایسین با تغییرات حتی بیشتری در مقایسه با هیدروکسی کلروکین به تنهایی همراه بود.

محققان گفتند: در حالی که هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین عموماً داروهایی هستند که به خوبی تحمل می شوند، افزایش دوز مصرف آنها برای درمان COVID-19 ، به احتمال زیاد فراوانی حوادث جانبی نامطلوب دارویی(ADEs)  را افزایش می دهد. این امر به ویژه با توجه به اینکه به نظر می رسد بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی به طور نامتناسبی تحت تأثیر COVID-19 قرار می گیرند و این ویروس ممکن است به قلب آسیب برساند، نگران کننده است.

هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین هر یک می توانند باعث ایجاد اختلال الکتریکی در قلب شوند که به عنوان طولانی شدن QTc شناخته می شود، که با فاصله طولانی تر بین قله های خاص در یک الکتروکاردیوگرام مشخص می شود. طولانی شدن QTc ، بیانگر این است که مدت زمان شارژ مجدد عضله ی قلب بین ضربان ها چندین میلی ثانیه بیشتر از حد نرمال زمان می برد. این تاخیر می تواند باعث ایجاد آریتمی قلبی شود، که به نوبه خود احتمال ایست قلبی، سکته مغزی یا مرگ را افزایش می دهد.

در این مطالعه ی مشاهده ای گذشته نگر، که تنها در یك مركز انجام شد، دکتر Mercuro و همكارانش، 90 فرد بزرگسال مبتلا به COVID-19 ، كه بین 1 مارس تا 7 آوریل 2020 در بیمارستان بستری و حداقل یك عدد هیدروكسی كلروكین در روز دریافت کرده بودند، را ارزیابی نمودند. بیش از نیمی از این بیماران همچنین دارای فشار خون بالا بودند و بیش از 30 درصد به دیابت مبتلا بودند.

هفت بیمار (19 درصد) که هیدروکسی کلروکین را به تنهایی دریافت کرده بودند، QTc طولانی تری( از500 میلی ثانیه یا بیشتر) داشتند، و در سه نفر از بیماران تغییر در QTc ، 60 میلی ثانیه یا بیشتر بود. از 53 بیمار که علاوه بر هیدروکسی کلروکین، آزیترومایسین دریافت کرده بودند، 21 درصد دارای QTc   500 میلی ثانیه یا بیشتر ، و 13 درصد تغییر در QTc ، 60 میلی ثانیه یا بیشتر را تجربه کردند.

دکتر Christina F. Yen ، یکی از نویسندگان اول این مقاله، گفت: در مطالعه ی ما، بیمارانی که در بیمارستان بستری شده بودند و هیدروکسی کلروکین را برای COVID-19 دریافت می کردند، اغلب با طولانی شدن QTc و حوادث جانبی دارویی روبرو شدند. یکی از شرکت کنندگان که با ترکیب هر دو دارو تحت درمان بود، تاکی کاردی بالقوه کشنده ای را به نام torsades de pointes تجربه کرد، که بر اساس اطلاعات ما هنوز در جای دیگری در متون منتشر شده در مورد COVID-19 ، بررسی نشده است.

در سال 2003 ، داده های اولیه حاکی از آن بود که هیدروکسی کلروکین ممکن است در برابر SARS-CoV-1 ، که یک ویروس تنفسی کشنده است اما قدرت انتقال آن بسیار کمتر از کرونا ویروس 2 است، مؤثر باشد. اخیراً ، یک مطالعه كوچك نشان داده است که بیماران مبتلا به COVID-19 از داروی ضد مالاریا سود می برند. با این حال، تحقیقات بعدی نتوانسته است هیچ یك از یافته های این مطالعه را تأیید كنند. با توجه به داده های مطالعه ی، دکتر Gold و همکارانش قبل از تجویز هیدروکسی کلروکین به عنوان درمان COVID-19 ، احتیاط ها و توجهات لازم باید مد نظر قرار گیرد.

دکترGold ، نویسنده ی ارشد این مقاله، متخصص بیماریهای عفونی و استادیار پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد گفت: اگر پزشکان قصد دارند هیدروکسی کلروکین، را به ویژه با آزیترومایسین تجویز کنند، باید با دقت خطرات و مزایای آن را بسنجند و QTc را - به خصوص با توجه به بیماری های هم آیند در بیماران و استفاده ی همزمان از داروهای دیگر- با دقت کنترل کنند، بر اساس دانش فعلی ما، استفاده از هیدروکسی کلروکین برای درمان COVID-19 احتمالاً باید تنها به آزمایشات بالینی محدود شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200503/Anti-malarial-drug-use-for-COVID-19-associated-with-increased-risk-of-cardiac-arrhythmias.aspx